preloader
Sun-Maid labels

Vår historia

Det hele startet en varm dag i den fruktbare dalen San Joaquin Valley i California. Året var 1912, og en gruppe initiativrike rosinbønder med felles drømmer avtalte at de skulle selge rosiner gjennom en felles organisasjon. De hadde ikke noe navn og ikke noen plan for salget. Men under ledelse av en klok og respektert gårdbruker ved navn H.H. Welsh begynte California Associated Raisin Company sin hundre år lange reise for å spre søte rosiner ut over hele verden.

Black and white photo of H.H. Welsh
A black and white photo of an entrepreneurial group of raisin growers, who later became known as The California Associated Raisin Company.
Sun-Maid
Black and white photo of Lorraine Collett, who posed as the Sun-Maid girl

Kort tid senere kom en lokal reklamemann ved navn E.S. Berg opp med et av de mest ikoniske merkevarenavnene i USAs historie: Sun-Maid, som henspiller på at rosiner blir naturlig laget (“made”) under Californias sol. Et tog ble sendt tvers over USA, helt til Chicago, med bannere på vognene for å spre nyheten om “rosiner dyrket av 6000 gårdbrukere i California.” I 1915 fikk direktøren i Sun-Maid øye på en jente ved navn Lorraine Collett som tørket håret i en knallrød kyse. Han spurte pent om Lorraine ville sitte modell for et maleri. Det ble senere til Sun-Maids logo, som fortsatt er å finne på alle de små røde eskene.

Painting of Lorraine Collett as the Sun-Maid girl, which ended up becoming Sun-Maid's logo
Black and white photo of Sun-Maid's processing plant in Fresno, California

I takt med at vinrankene til rosinbøndene vokste, vokste også omsetningen. Den store drømmen deres så etter hvert ut til å være oppnåelig, men anlegget deres føltes mindre og mindre. Det var på tide å utvide. De bygde et flott nytt anlegg i Fresno i California, kjent som “det fineste fabrikkbygget vest for Detroit”. Fremtiden så lys ut for Sun-Maid til tross for de mørke verdensbegivenhetene. Mellom 1930 og 1950-tallet fortsatt Sun-Maid å være et lyspunkt i amerikanernes hverdagsliv tross krig og økonomiske vansker, enten det gjaldt malerier av den kjente kunstneren Norman Rockwell eller selskapets humanitære innsats, som å sende små røde esker til amerikanske styrker i utlandet. Sun-Maids søte rosiner ble et symbol på fred og hygge for alle.

Painting of father and two children eating at the table by Norman Rockwell
Sun-Maid's factory in Kingsburg, California

På sekstitallet anla Sun-Maid en ny fabrikk i Kingsburg i California – som senere ble kåret til en av USAs beste nye fabrikkanlegg. Selskapets nye område på 30 hektar markerte starten på arbeidet med å utvide og modernisere produkttilbudet. På slutten av 1970-tallet var det ikke bare med rosiner Sun-Maid tilførte naturlig sødme i livet. Produktfamilien ble utvidet med svisker og tørkede aprikoser, og bildet av Lorraine ble oppdatert – og etter den tid har det tidløse portrettet ikke vært rørt. Men i 1986 var det ikke bare Sun-Maid-jenta som var selskapets gjenkjennelige ansikt utad.

A dancing raisin

California Raisin Advisory Board introduserte en gruppe dansende rosiner i en kampanje som i ti år lokket fram smilet hos TV-seerne. Da 80-tallet var på hell, feiret rosinkooperativet 75-årsjubileum ved å forære den originale Sun-Maid-kysen til Smithsonian Institution i Washington D.C., der den fortsatt er å finne sammen med noen av verdens mest kjente kunstprodukter.

California State University students constructing a 12 foot by 8 foot raisin box

I 1992 fikk noen studenter ved California State University en sprø idé om å lage en rosinpakke på 3,5 x 2,5 meter. Og da de fylte den med 7,5 tonn rosiner, holdt det til en plass i Guinness rekordbok. Den enorme røde esken er nå å finne ved Sun-Maids hovedkvarter. Rosiner med sjokoladetrekk og et utvidet sortiment av spesialfrukt var også viktige produktinnovasjoner for Sun-Maid på 1990-tallet.

Dried apricots
Raisins
Dried mangoes
Sun-Maid's iconic red and yellow box appearing on the Simpsons

I 2003 gikk all produktemballasje over til å bli rød og gul. Det ga varemerket et iøynefallende og minneverdig utseende som flere ganger har vært å se i populærkultur, for eksempel i Sesame Street, The Simpsons og Reader’s Digest, som i 2007 kåret Sun-Maid til USAs best bestående logo. I dag fortsetter Sun-Maid den lette, fargesterke og gledesspredende tonen med nye produktlanseringer, for eksempel Sun-Maid Sour Raisin Snacks, som er den eneste fruktsnacksen som er laget av hel frukt. Den oppsummerer over 100 års arbeid for å oppmuntre verden til å holde seg ung – med én naturlig, tørket frukt om gangen.